Chapter 3, Sumatra, Bandung, Pulau Seribu en meer - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Xander Somers - WaarBenJij.nu Chapter 3, Sumatra, Bandung, Pulau Seribu en meer - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Xander Somers - WaarBenJij.nu

Chapter 3, Sumatra, Bandung, Pulau Seribu en meer

Door: Xander Somers

Blijf op de hoogte en volg Xander

13 Maart 2017 | Indonesië, Batavia

Na een maand ga ik het schrijven weer precies oppakken waar ik ben gebleven. Door het vele reizen, lange dagen op de universiteit en veel gezelligheid ben ik er even niet meer aan toegekomen om te schrijven.

Het weekend in Sumatra was heel indrukwekkend, verschillende indrukken ervan meegenomen. Op zaterdag hebben we een bus genomen richting Way Kambas national park. Na een korte busrit van 4 uur kwamen we midden in het park aan. Alhier bleek dat we niet de bootrit door het park konden maken in verband met een lokale feestdag. wel konden we een deel van het park bekijken en zijn we met olifanten door het park getrokken waar we een deel van de wildlife gezien hebben. Dit park bestaat niet uit een ondoordringbaar oerwoud maar uit laagland en rivieren. Na een uur of 4 waren we weer terug in ons hotel. Hier wachtte een gids die we via-via hebben kunnen regelen - connecties is alles - en hebben we een planning gemaakt om zondag Krakatau te bekijken.

Het hotel, uiteraard een bescheiden optrekje, was erg simpel. We hadden een bed en een matras en een simpele badkamer. Doordat ik won met steen-papier-schaar had ik het bed. De badkamer had enkele opties, zo kon je zelf instellen hoeveel water je tijdens het douchen wilde, een heel handig systeem. Je kon namelijk kiezen over hoeveel water je met de bak over je hoofd heen gooide. Even geen grapjes, ik zou deze plek aan iedereen aan raden. Het personeel was meer dan uitmuntend, ze verstonden geen woord buiten de deur maar deden alles om te helpen. We hadden een uitstekend ontbijt bij de kamer, ook kregen we lunchpakketjes mee op reis.

Zondag zijn we met een gehuurde auto naar de kust gereden. Vanaf hier zijn we met een klein vissersbootje naar Sebesi eiland gevaren om vanaf daar de Krakatau vulkaan te bekijken. Het uitzicht was indrukwekkend, het duurde wel ruim 2 uur om aan te komen op dit eiland. Nadat we het eiland grondig hadden verkend, en een lekker kopje Sumatraanse koffie gedronken hadden zijn we terug gevaren naar het vaste land. Alhier hadden we een uitgebreide maaltijd geregeld, perfect gewoon. Daarna zijn we teruggereden - met een korte pauze voor de chauffeur & gids om te bidden natuurlijk. Wat maakt Sumatra anders dan Java? 3 dingen, het eten is er nog lekkerder, de koffie is er nog fantastischer en anticlimax, het is hier een stuk geloviger. Oja en we hebben ook nog 373 foto's gemaakt met mensen toen we eenmaal terug waren op het vasteland.

De maandag hebben we vervolgens nog gebruikt om het gebied ten westen van Bandar Lampung te verkennen, alwaar we traditionele huizen en een stuk van de natuur hebben gezien. Daarna zijn we Nasi Padang gaan eten, een lokaal gerecht. Dit was werkelijk fantastisch. Voordat we naar huis terug gingen zijn we nog op de koffie uitgenodigd bij een van de gidsen thuis waar ze werkelijk waar weer fantastische koffie hadden. En wij Nederlanders maar blij zijn met onze koffieapparaten met bonenfunctie - en cappucino-functie. Nadat we hier nog enkele lokale dansers aan het werk gezien hebben - we wisten niet wat we zagen - zijn we nog even op de foto geweest. Op het vliegveld was het hevig aan het bliksemen en regenen. Eenmaal in het vliegtuig was het nog best spannend om op te stijgen. Door het weer ging het vliegtuig zo op en neer dat het wel leek alsof iemand een chocomel pak aan het schudden was. Geluk landen we een klein uurtje later weer in Jakarta waar we een taxi naar huis pakten. Deze taxi-chauffeur leek wel gefrustreerd of iets want hij reed als een gek, met vloeken en linke inhaalmanoevres. Hij kreeg het wel voor elkaar om ons in een uur thuis te brengen, waar het normaal 3 uur rijden is in druk verkeer.

De week was rustig, enkele colleges gevolgd, lekker gevoetbald en wat gezellige dingen gedaan.

Om wat afwisseling te hebben met het vele reizen zijn een weekendje thuis gebleven waar we in de Grand Indonesia mall met Nadia en Maarten hadden afgesproken op vrijdag. Dit was een uiterst vermakelijke middag waar we de arcade - inclusief karaoke - en daarna het lokale sushi tent. een top-systeem aldaar met lopende band was interessant en het was een uitdaging voor de keuken om de band sneller te vullen dan dat wij hem leegaten. na afloop nog even een drankje in de skyebar gedaan.

Op zaterdag zijn we 2 uur gaan badmintonnen in de koele sporthal, die totaal geen last heeft van achtergrond lawaai. Het was toch gezellig om een beetje te spelen met de rest en om wat trucjes te laten zien. In de avond zijn we met een groepje naar een feest in Cibubur gegaan, dit was ook weer erg gezellig. op de terugweg met de taxi door de MCdrive gegaan.

Na nog twee rustige dagen weer een collegeweekje gehad. Ik kan nog moeilijk wennen aan de lengte van de colleges, 3 uur zonder pauze. Echter kun je gewoon naar buiten lopen als je naar de wc wilt of iets te drinken wilt halen of iets dergelijks.

Het weekend stond natuurlijk weer in het teken van een reisje maken! Dit keer gingen we met een groep van 7 naar Bandung. Met 2 Nederlanders, 1 Duitser, 2 Koreanen, 1 Maleier, en 1 Indonesiër hadden we een divers groepje. Daarnaast ontmoetten we op het weekend nog 2 andere Maleisische dames en 3 Russische mensen voor de bar. Op vrijdag zijn we eerst de stad gaan verkennen alvorens naar een Angklum-concert te gaan waar we zelf mee konden doen. Een Angklum is een lokaal instrument gemaakt van Bamboe met verschillende toonhoogtes. In de avond zijn we gezellig naar een bar geweest. Op zaterdag vertrokken we vroeg naar Kawa Putih, een zwavelmeer bij een vulkaan. Dit blauwe en uiterst giftige water was indrukwekkend om te zien. Hierna zijn we lekker gaan lunchen tussen de thee-velden. Dit had een prachtig uitzicht, terwijl we een lekker visje nuttigden, uiteraard met rijst. later op de avond zijn we wederom even naar een bar gegaan, waar lokale mensen ons erg gezellig vonden.

Op de zondag zijn we naar Lembang geweest, hier was van alles te doen. Een kleine samenvatting van de activiteiten zijn, lekker ontbijten, messenwerpen, atv-rijden, lokale kinderboerderij bezoeken, en de markt bezoeken. Kortom een lekker dagje.

Op maandag was wederom een hoogtepunt ingepland voor het programma. We gingen naar Tangkuban Perahu, een actieve vulkaan met 3 kraters. Hier hebben we de dag doorgebracht op de hoge toppen en daarna met een gids naar de lage krater. In de lage krater kwam het kokende water de grond uit. Ook konden we daar onze voeten in iets minder warm water steken wat uiterst ontspannen was. Daarna zijn we gaan zwemmen in de Hot Springs van Ciater, lekker bijkomen van een leuk weekendje. Later op de avond nog de bus naar huis gepakt.

Daarna weer 3 dagen college, voetballen en het volgende uitje plannen: Pulau Seribu. Op vrijdag ochtend gingen we heel vroeg naar de haven van Jakarta. Alhier hebben we de ferry gepakt naar Pulau Harapan waar we overnachten. Na een uur of 4 op de boot kwamen we hier aan waar we een uitstekende lunch voorgeschoteld kregen. In de middag gingen we eilandhoppen. Enkele van de eilanden die we bezochten werden al snel omgedoopt. Zo hadden we 'mosquito island' - vanwege het enorme aantal muggen, 'jurassic parc island' - vanwege de verlaten en ingestorte gebouwen, de raptors waren het enige dat ontbrak. Daarnaast zijn we nog naar 'wauwie eiland' geweest. Dit eiland was een tropisch paradijs, hier hebben we even ontspannen aan het water.

De volgende dag sloot onze achtste reisgenoot aan bij het gezelschap en zijn we gaan snorkelen op een aantal verschillende plekken bij meerdere eilanden. Dit was echt fantastisch, het koraal, de vissen en het uitzicht. Het was helemaal leuk om wat kleins te eten, een snoepje of wat kroepoek, los te laten in het water waarna de vissen toesnelden en je helemaal omsingeld was door vissen. Lekker geluncht op een van de eilanden en een lekkere kokosnoot genuttigd tussendoor. uiteindelijk nog een beetje ontspannen op een ander eiland met wat strand. Clem, een van de reisgenoten was even door de jungle gaan lopen en hij kwam met 37! muggenbulten op zijn rug terug. We besloten om deze jungle links te laten liggen. In de avond hebben we Franse, Duitse, Nederlandse, Thaise, Bruneise, Vietnamese en andere kaartspellen gespeeld.

Ons onderkomen was wederom eenvoudig met 3 matrassen voor 8 personen. een voor de vrouwen, de andere 2 voor de mannen. dit was erg gezellig slapen. in de ochtend zijn we bij een opvangplek voor zeeschildpadden gaan kijken. Hierna zijn we aan de lange bootreis terug begonnen waarna we nog een paar uurtjes avond over hadden om een beetje bij te komen.

Nu nog kijken wat we komend weekend gaan doen. enkele opties zijn al zichtbaar op de radar, nu nog kijken welke koers we uitkiezen. Daarnaast ga ik binnenkort voor de klas staan om Engelse les te geven aan middelbare scholieren! Ook zijn ze bezig met het vullen van een Nederlandse taalklas. Hierover de volgende keer meer.

Wil je op de hoogte blijven van mijn tripjes, kijk dan ook even op instagram/xandertravel.