Tweede collegeweek en reis Jakarta en Bogor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Xander Somers - WaarBenJij.nu Tweede collegeweek en reis Jakarta en Bogor - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Xander Somers - WaarBenJij.nu

Tweede collegeweek en reis Jakarta en Bogor

Door: Xander Somers

Blijf op de hoogte en volg Xander

17 Februari 2017 | Indonesië, Batavia

Hieronder volgt mijn tweede reisverslag van mijn periode in Indonesië.

Inmiddels ben ik hier twee en halve week en ik begin wat beter te wennen aan de andere omgeving. Mede door de Indonesische lessen op de universiteit word het al wat makkelijker om een praatje te maken met de mensen hier, waarvan de meeste geen of slecht Engels spreken.

Vrijdag zijn we naar Jakarta geweest met een gemengd gezelschap dat bestond uit Joshua uit Nederland, Kim uit Korea en Ruri en Asri uit Indonesië. We zijn eerst bij het Merdeka plein geweest, het nationale monument van de onafhankelijkheid. Dit is een indrukwekkend monument van enkele tientallen meters hoog waar we uiteraard helemaal omhoog zijn gegaan. Vanaf hier konden we ook het berucht P-gebouw zien. Hier zit een verhaal achter. Het zit namelijk zo dat de vorige minister van onderwijs bepaalde voorkeuren had en dat hij daarom het gebouw een bepaalde vorm heeft gegeven.

Daarna zijn we naar Kota Tua gegaan, de oude stad. Hier hebben we nog enkele gebouwen uit de VOC-tijd gevonden en uiteraard bitterballen met een lekker biertje genuttigd in het Batavia café. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de oude haven waar nog steeds gedateerde schepen goederen vervoeren. Jakarta blijft een stad waar het overal zo'n chaos in het verkeer dat je blij bent wanneer je weer in je rustige omgeving zit in Depok.

We zijn zaterdagochtend actief begonnen door te badmintonnen. In de avond zijn we nog naar een bar in Cibubur gegaan op uitnodiging van een Russische uitwisselings student. Hiervoor gingen we met z'n drieën met de taxi hierheen. De taxi was echter vergeten ons op te halen en daardoor konden we iets langer blijven en genieten van een koude Bintang.

Zondag hebben we een beetje uitgeslapen en hebben we de colleges voorbereid van de komende week. Een beetje een rustig dagje thuis is af en toe ook wel fijn. Ook heb ik een goedkope Gopro gekocht om mijn reis door Indonesië te filmen.

Maandag zijn we in de middag naar de universiteit geweest waar we hebben genoten van een lekker maaltijdje saté, blijft lekker. Ook weten we nu hoe we kunnen printen op de universiteit, dat is handig omdat we af en toe tickets moeten printen. Zo ook dit weekend waar we in Bandar Lampung op Sumatra verblijven, maar daarover later meer.

Dinsdag hadden we twee colleges, Amerikaanse cultuur en literatuur en mijn 2e Indonesische les. Op basis van de geschreven test van vorige week ben ik naar Indonesisch niveau 2 geplaatst. De rest van de mensen in deze groep hebben al een semester Indonesische taal gevolgd, dus ik moet goed mijn best doen om het te snappen en ook hard studeren.

Amerikaanse cultuur en literatuur was wederom interessant omdat we de geloofsopvattingen van Native Americans vergelijken met die van onszelf. De meeste mensen vonden het erg raar dat ik geen geloof had en daarom maar een vergelijking had gemaakt met de Griekse mythen.

Woensdag hadden we een extra dag vrij vanwege de gouverneursverkiezingen van Jakarta. We hebben deze dag gebruikt om naar Bogor te gaan, een gebied onder Jakarta. Aanvankelijk wilden we naar een speciale waterval, maar deze bleek voor de taxichauffeurs te ver, of ze wilden heel veel geld zien. Een Indonesische dame heeft ons vervolgens geholpen om aan de taxichauffeur uit te leggen dat we niet verder wilden met zijn auto en is vervolgens de hele dag mee gegaan. Met z'n drieën hebben we vervolgens een waterval en de natuur rond Bogor verkend. Vervolgens gingen we nog even lekker lunchen in een shopping mall in Bogor. Hier was het wel een beetje een staarfestijn, wat enigszins weer wennen was. In Depok is het inmiddels wat minder geworden, of ik ben het gewend, dat kan ook.

Op donderdag hadden we weer twee colleges en daarna zijn we in de avond weer gaan voetballen. Ik heb mijn eerste hattrick gescoord en 2/3 potjes gewonnen. Doorweekt van het zweet zijn we daarna naar huis gelopen, dit keer zonder in een kuil te vallen die midden op de weg ligt. Een ezel stoot zich inmiddels niet twee keer aan de zelfde kuil.

Vrijdag zijn we om 4 uur opgestaan om een weekendje naar Bandar Lampung op Sumatra te gaan. Het was een korte en gemakkelijke vlucht en inmiddels veilig in het hotel aangekomen. Hier zijn ze heel vriendelijk en behulpzaam, wel spreken de meeste niet heel goed Engels, maar dat hoort een beetje bij het avontuur. Dit was eerst een redelijk toeristisch plaatsje waar veel Backpackers langskwamen als door Sumatra trokken, echter door steeds goedkopere vliegtickets slaan meer mensen dit plaatsje over. Het was lastig om hier tripjes te regelen, maar het is gelukt! Zaterdag staat Way Kambas op het programma, dit is een van de laatste plekken waar nog Sumatraanse neushoorns leven, en er is tevens een fokprogramma. Morgen om 5 uur opstaan en om 6 uur de bus pakken naar dit nationale park. Zondag gaan we met de boot naar de Krakatau vulkaan en doen we nog wat eilandjes aan.

Wil je op de hoogte blijven, dan kun je me ook volgen op instagram/xandertravel